Na czym polegają akcje przywoławcze?

Rynek motoryzacyjny ciągle się rozwija i wprowadzane są dzięki temu coraz to nowsze rozwiązania techniczne, mające na celu usprawnienie pojazdu, polepszenie komfortu jazdy, zachowanie większego bezpieczeństwa czy zniwelowanie złego wpływu na środowisko. Dzisiejszy, nowy samochód znacząco różni się już od tych produkowanych niespełna 10-15 lat temu. Niestety jednak czasami wychodzi na jaw złośliwość rzeczy martwych lub błędy w oprogramowaniu samochodu, bądź jego konstrukcji. Wówczas stosuje się tak zwane akcje serwisowe i przywoławcze. Czym one są?

Różnice między akcją serwisową, a akcją przywoławczą

Akcja serwisowa to najprościej mówiąc wizyta klienta w warsztacie. Naprawiane są tam uszkodzenia, czy wymienia się wyeksploatowane części samochodowe na nowe. Akcja przywoławcza to z kolei bardziej skomplikowane zagadnienie. Jest to swojego rodzaju wezwanie właściciela pojazdu do autoryzowanego serwisu ASO. Wezwanie takie wydaje producent pojazdu. Polega ona na usunięciu usterki na koszt producenta. Bardzo interesujące jest to, że nie ma znaczenia czy pojazd ma aktualną gwarancję, czy już się ona dawno zakończyła.

Co wpływa na zorganizowanie akcji przywoławczej i jak można się o niej dowiedzieć?

Akcje przywoławcze wydawane są przez producentów pojazdów wówczas, gdy dana partia pojazdów wypuszczonych z fabryki wykazuje tendencje do podobnych uszkodzeń mechanicznych bądź tych związanych z softem pojazdu. Takie rozwiązanie pomaga uniknięciu wielu przykrych zdarzeń na drodze. Samochody osobowe, czy też dostawcza objęte taką akcją zostają wzywane do serwisu ASO w celu sprawdzenia danej usterki i w razie czego – usunięcia jej. Najczęściej o akcjach przywoławczych dowiadujemy się z listów. W Polsce o akcjach przywoławczych informuje Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumenta. Innym źródłem informacji o akcjach przywoławczych jest telewizja lub też inne media.

Zakup samochodu za granicą – Jak się to ma do akcji przywoławczej?

Auta osobowe i dostawcze zakupione za granicą mają nieco utrudnioną sprawę w kwestii dowiedzenia się o akcji przywoławczej. Wszystko zależy od tego, czy serwisowaliśmy po zakupie pojazd w ASO, czy nie. Jeżeli nie był on serwisowany to właściciel nie jest świadomy tego czy jego pojazd zalicza się do akcji. Najprostszym rozwiązaniem jest kontakt z ASO i prośba o sprawdzenie jego pojazdu poprzez numer VIN w ogólnoświatowej bazie pojazdów. Tam znajdują się bowiem informacje o akcjach przywoławczych. Może okazać się wówczas, że pojazd ma zleconą jedną lub nawet i więcej akcji przywoławczych. Dodatkowo przy każdej akcji serwisowej, pracownik ASO sprawdza poprzez nasz numer VIN czy w bazie nie ma wpisu o tym, że w naszym pojeździe wymagana jest akcja przywoławcza. Jeżeli okaże się, że pojazd wymaga poprawek to może się okazać, że serwis będzie musiał najpierw zamówić części, a następnie wyznaczyć dla nas termin napraw. Dzięki takim rozwiązaniom możemy być spokojniejsi, jeśli chodzi o wady fabryczne.