Honda planuje nową gamę pojazdów

Japońska Honda w najbliższym czasie planuje nadgonienie konkurencji na rynku samochodów elektrycznych. Tam świat nieco odjechał praktycznie wszystkim producentom z Kraju Kwitnącej Wiśni. Honda ma jednak plan w postaci zupełnie nowej gamy pojazdów na prąd mającej nazywać się Seria 0. Wedle planów japońskiego producenta, trafi ona do oferty w 2026 roku.

Honda — elektryczna rewolucja w okrojonym zakresie

Honda to jeden z producentów, który szybko zdecydował się na wprowadzenie agresywnych zmian w celu ograniczenia śladu węglowego. Zapowiedzi o neutralności klimatycznej poskutkowały tym, że dziś Honda sprzedaje tylko jedno auto, które nie jest hybrydą lub elektrykiem, Mowa tu o ostatniej generacji spalinowej Hondy Civic Type R. Producent też wycofał się z Formuły 1, gdzie produkował silniki mimo tego, że rozpoczął się najbardziej dominujący rozdział w nowej historii Hondy.

Elektryfikacja Hondy nie obejmowała jednak zbyt wielu pojazdów elektrycznych. Zamiast tego w pierwszej kolejności marka wolała skupić się na hybrydach, które masowo zastąpiły auta spalinowe. W segmencie elektrycznym japoński producent nie miał jednak zbyt wiele do zaoferowania. Do 2023 roku jedynym pojazdem w ofercie była malutka Honda-e. To niewielki elektryk, który został zaprojektowany w stylu retro. Nie oferował jednak zbyt wiele, bo zasięg na poziomie 200 km i 150 KM mocy to liczby, które nie robiły wrażenia nawet w trakcie premiery w 2019 roku.

To zmieniło się dopiero niedawno wraz z premierą pierwszego elektrycznego SUVa marki o trudnej nazwie Honda e:Ny1. Nie jest to auto bardzo kreatywne z wizualnego punktu widzenia. Projektanci Hondy zapożyczyli praktycznie całe nadwozie z Hondy HR-V i umieścili je na platformie e:N Architecture F. To specjalna platforma przeznaczona do samochodów na prąd.

Model ten może być dobrym wejściem w świat elektryków, który jednak odjechał nieco Hondzie na praktycznie każdym rynku. Obecnie królują producenci chińscy, czy też amerykańska Tesla, Ford lub General Motors, bądź niektórzy Europejczycy, w tym Volkswagen. Biorąc pod uwagę, że jedyny elektryk w gamie oferuje to, co Honda HR-V, lecz ma inny silnik i nieco unowocześnione wyposażenie, Honda znalazła dobry model na wejście na rynek.

Honda chce nadgonić innych producentów — nowa gama elektryków

Dogonienie uciekających na rynku aut elektrycznych rywali nie będzie jednak możliwe bez kompletnej gamy pojazdów na prąd. Opracowanie takiej Honda ogłosiła w trakcie targów CES Las Vegas, które odbyły się w dniach 9-12.01.2024 r. Jest to największa na świece impreza, na której pokazywana jest elektronika oraz nowe technologie. Z racji na rosnącą popularność motoryzacji elektrycznej, pojawiają się tam również producenci aut. W przeszłości z kolei targi te były miejscem pokazania pierwszych magnetowidów, odtwarzaczów płyt CD, czy też pierwszej konsoli Microsoft Xbox.

Na targach Honda zaprezentowała swoją strategię na najbliższe lata oraz dwa modele, które mają rozpocząć tak zwaną serię 0, czyli gamę elektryków. Pierwsze z aut to Honda Saloon. Samochód o bardzo długim, niskim i smukłym nadwoziu. We wnętrzu auto wyposażono w wolant zamiast kierownicy i system steer-by-wire.

Drugi z elektryków to Honda Seria 0 Space-Hub. To z kolei można by rzec przerośnięte kombi, które wygląda nieco jak prom kosmiczny. Auto posiada bardzo dużą ilość przeszkleń wraz z panoramicznym dachem, co tworzy niezwykle ciekawy efekt we wnętrzu.

Oba samochody serii 0 to oczywiście prototypy. Nie wiemy zbyt wiele o tym, jak mają wyglądać, czy też, z jakiej platformy korzystać. Wiadomo jednak, że Honda pracuje nad opracowaniem akumulatorów półprzewodnikowych. Mają one pozwolić na znaczącą poprawę parametrów. Dodatkowo w planach jest, by 40% aut sprzedawanych przez markę do 2030 roku było elektrycznych. Pełna elektryfikacja to z kolei cel na rok 2040. Wszystko po to, by Honda, jako firma osiągnęła pełną neutralność węglową do 2050 roku, a także by liczba śmiertelnych kolizji z udziałem jej pojazdów wynosiła 0.