Duży wzrost w wynajmie samochodów

Ostatnie lata na polskim rynku motoryzacyjnym przyniosły nam spore wzrostu w wynajmie samochodów osobowych. Taka forma finansowania aut regularnie zyskuje na popularności i nie inaczej jest w 2023 roku. Doskonale pokazują to najnowsze zdane PZWLP, czyli Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów. Wedle nich pierwszy kwartał 2023 roku przyniósł naprawdę dobre wyniki dla branży wynajmu długoterminowego.

Pierwszy kwartał z dwucyfrowym wzroście w wynajmie

Zakończony już całkiem dawno pierwszy kwartał 2023 roku był kolejnym z rzędu, w którym polski rynek wynajmu długoterminowego zanotował wzrost. Wedle danych PZWLP, Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów branży udało się urosnąć aż o 10,8% w skali rok do roku. W trakcie okresu styczeń-marzec 2023 roku zakupiła ona aż 20,8 tysięcy nowych samochodów osobowych. Tym samym jest ona odpowiedzialna aż za 24% łącznej sprzedaży dla firm w naszym kraju.

Dobre wyniki branży długoterminowego wynajmu samochodów nie są niczym nowym. W ostatnich latach mimo kryzysu jako jedyna rozwijała się na polskim rynku. Teraz jej wzrost w porównaniu z leasingiem, czy zakupem na kredyt/gotówkowym nie jest tak duży. Warto jednak zauważyć, że tylko branża rent a car może pochwalić się brakiem przerw we wzroście.

Dane jasno pokazują, że począwszy od I kwartału 2021 roku branża wynajmu długoterminowego nie tylko nieprzerwanie rośnie, ale też wzrost ten regularnie przyspiesza. W I kwartale 2021 roku wyniósł on zaledwie 2,1%. Rok później było to już 9,6%, a od III kwartału 2022 roku, wzrost branży nie spadł poniżej 10% i cały czas utrzymuje się na dwucyfrowym poziomie.

Co napędza branżę wynajmu długoterminowego?

Sukces branży wynajmu długoterminowego to efekt jej stabilności. Może się ona pochwalić naprawdę dużą odpornością na wszelkie wahania wynikające z sytuacji na rynku. Niezależnie od koniunktury, popytu, czy podaży aut, udaje się jej regularnie dostarczać sporą liczbę samochodów do klientów. O powodach i przyszłości branży wynajmu długoterminowego wypowiedział się m.in. Robert Antczak, prezes PZWLP — Spodziewamy się, że dynamika będzie się jeszcze zwiększać, przynajmniej w najbliższym czasie, powoli znika bowiem jeden z bardziej hamujących rozwój naszej branży czynników, a więc kwestia ograniczonej dostępności nowych samochodów. Równolegle coraz silniejsze stają się argumenty, które zachęcają przedsiębiorców do korzystania z wynajmu długoterminowego, jak na przykład stałe koszty związane z finansowaniem i pełnym zakresem obsługi auta przez cały okres umowy, co w obecnych czasach jest coraz większą wartością. – podsumował Antczak.

Można więc spodziewać się utrzymania wzrostu branży w najbliższych latach. Szczególnie, że cała motoryzacja zaczyna odbijać się po bardzo chudych latach, a podaż samochodów regularnie się zwiększa. Spore problemy z dostępnością części mamy już za sobą, a to tworzy świetne warunki do rozwoju.

Jakie auta są finansowane w ramach wynajmu długoterminowego?

Najczęściej z wynajmu długoterminowego korzystają oczywiście firmy, które poszukują pojazdów flotowych. W ostatnim czasie udział diesli zaczął jednak drastycznie maleć. Auta, w których zamontowano jednostkę wysokoprężną, nie odpowiadają nawet za ⅓ całej branży. Udział ich w trakcie roku zmniejszył się o aż 8,4%

Liderem są oczywiście samochody benzynowe. Odpowiadają aż za 53,5% floty pojazdów wynajętych w trakcie I kwartału 2023 roku. Powoli rośnie też udział samochodów elektrycznych oraz hybrydowych. Łącznie odpowiadają one za 8,9% całej floty. Same elektryki to z kolei 0,8%. Widać też, że wśród aut osobowych należących do floty wynajmu spada średnia emisja dwutlenku węgla. Rok temu wynosiła ona 130,9 grama na kilometr. W trakcie I kwartału 2023 roku spadła o 1,2% do poziomu 129,3 g/km. W najbliższych latach można spodziewać się znacznego spadku tej wartości. Wszystko przez coraz mniejszy udział samochodów spalinowych w gamach modelowych producentów, którzy mają narzucane coraz większe ograniczenia.